تابلو برق چیست؟

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 تابلو برق به یک باکس (محفظه) گفته میشود که در داخل و یا روی آن محل مناسبی برای نصب و سیم کشی تجهیزات برق و الکترونیکی میباشد.از تابلو برق جهت جلوگیری از تماس مستقیم کاربران با سیم ها و قطعات دارای ولتاژ الکتریکی و وارد نشدن شوک برق به آنها استفاده می شود.تابلو برق وسیله ای جهت حفاظت تجهیزات برقی در مقابل عوامل محیطی می باشد.

تابلو برق ها دارای 2 مدل استاندارد می باشد:1-استاندارد بین المللی 2- استاندارد آمریکایی

تابلو برق ها از نظر ولتاژ به دو دسته تابلو برقMV و تابلو برق LV تقسیم می شوند.تابلو برق های MV به تابلو هایی گفته میشود که ولتاژ آنها بین 1000تا36000 ولت باشد.تابلو برق های LV به تابلو هایی گفته می شود که ولتاژ آن زیر 1000ولت باشد.


تابلو برق های فشار ضعیف از نظر کاربرد را میتوان به 6دسته تقسیم کرد:1-تابلو توزیع برق صنعتی که در واحدهای صنعتی برای توزیع جریان برق شبکه از این تابلو برق استفاده می شود. 2-تابلو توزیع برق مسکونی که در واحدهای مسکونی برای توزیع جریان برق شبکه از این تابلو برق استفاده می شود. 3-تابلو بانک خازن که برای اصلاح ضریب توان برق مصرفی از این تابلو برق استفاده میکنند جهت پایین آوردن میزان و مبلغ برق مصرفی. 4- تابلو برق فرمان موتوری که جهت کنترل و راه اندازی موتورهای الکتریکی از این تابلو برق استفاده می کنند. 5-تابلو برق کنترل(PLC) که برای کنترل اتومات مدارهای الکتریکی از این تابلو برق استفاده میکنند. 6-تابلو برق مارشالینگ که ارتباط بین تابلو برق و تابلو کنترل مرکزی یا همان تابلو DCS را فراهم میکند.